يعنى ايه B2C و B2B وايه الفرق بينهم؟
لو مهتم بالبيزنس أو ريادة الأعمال يبقى أكيد المصطلح دة عدى أو هيعدى عليك!!
للدرجادى هو مهم؟
-أيوة طبعًا عشان مصطلح زى دة ممكن يعرفك كتير جدًا بمجرد ماتسمعه أو تقراه عن طبيعة الشركة أو المؤسسة اللى بيٌطلق عليها إنها بتشتغل B2B او B2C
طيب يعنى ايه B2B؟
هى إختصار لـ Business to business والمقصود بيها هو تعامل شركة مباشرة مع شركة أخرى
زى مثلاً شركات المقاولات الكبيرة جدًا اللى بتتعامل مع مؤسسات وشركات تانية عشان تنفذ مشروع مٌعين.
أو شركات صناعة المعدات الثقيلة زى الماكينات والمعدات اللى بتشغل المصانع الكبيرة
وممكن كمان تكون شركة Software بتعمل أنظمة لشركات بس
طب وبالنسبة للـ B2C؟
هى إختصار لـ Business to Customer
اللى التعامل فيها بيكون بين شركة وأشخاص عن طريق بيع المنتجات بشكل فردى للمستهلك
زى شركات المنتجات الغذائية بكل أنواعها اللى بتستهدف إن المستهلك يروح بنفسه يشترى منتج واحد
أو شركات الموبايلات زى samsung او Iphone
وإحيانًا بيكون مقصود بـB2C إنها إختصار
Business to Cunsomer ودة بيكون تعامل الشركة وبيعها للمنتجات على شكل "جٌملة" بدل التجزئة وبيكون التعامل المباشر بين الشركة وبين بائعين الجٌملة والموزعين
لو فيه مٌصطلح معين عايز تعرفه معناه شاركه معانا وإحنا هنجاوبك :)
لما وصل الإنترنت لسوق العمل الخاص للتجارة بين المنشآت وتم بناء البنية التحتية، الشركات المهتمة والبيئة الاقتصادية القوية، تأثير الإنترنت على الأعمال التجارية بين المنشات اخذ يتزايد في جميع أنحاء العالم، حيث أن 80 % من الصفقات التي تتم عبر شبكة الإنترنت تكون صفقات للأعمال التجارية بين المنشات، هناك العديد من الدول تستخدم التجارة الإلكترونية بين الشركات والعملاء B2C ولكن في الآونة الأخيرة، تحول التركيز في التجارة الإلكترونية من التجارة بين المنشأة والمستهلك B2C إلى الاستخدام الفعال لأدوات التجارة الإلكترونية لجعل العمليات التجارية والعلاقات B2B أكثر كفاءة.
مع الموجة الهائلة من التكنولوجيا ودخول الإنترنت في جميع الأعمال التجارية، يحتاج أصحاب الأعمال التجارية بين المنشات إلى توضيح المزايا الفعالة لجعلهم ينتقلون إلى التجارة الإلكترونية عن طريق الإنترنت، من هذه المزايا أنه بالتجارة الإلكترونية يمكن أن يدار المخزون بصورة أكثر كفاءة، والتعديلات يمكن أن تنفذ في غضون دقائق بعد طلب العميل، وطبعا حفظ المال والوقت أهم ميزة لجذب الانتباه إلى هذه التكنولوجيا الجديدة.
في بداية عام 2000، استأثرت الأسواق الراعية للصناعة على نسبة ضئيلة من معاملات التجارة الإلكترونية بين المنشآت، والسبب الرئيسي هو أن الأسواق قد واجهت صعوبة في إقناع المشترين والبائعين على استخدامها، من أجل شي ء واحد وهو أن الشركات تتردد في الانضمام إلى هذه الأسواق لأنها لا تريد أن تكشف عن معلومات خاصة على الموقع المشترك بينها وبين المنافسين. هذه الشركات تخشى من أنها سوف تعطي الكثير من المعلومات حول استراتيجياتها التنافسية ببساطة من خلال المشاركة في مثل هذه السوق.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق
اهلا بك وتشرفنا بزيارتك وتعليقك الكريم
سنقوم بالرد على سؤالك فى خلال وقت قصير ان شاء الله
ويمكنك التواصل معنا على رقم الواتس
00966558187343
او زيارة صفحتنا على الفيس بوك https://www.facebook.com/LouaiHassan.HR
وترك تعليقك فى الخاص وسنقوم بمساعدتك فورا
مع اجمل التحيات والامنيات بحياة سعيدة مباركة