كلنا بنسمع كلمة
Branding و فاهمين طبعا ان المقصود بيها انك تعمل Brand
بس الموضوع يبان غامض شوية أو كبير …هو موضوع كبير فعلا بس مش غامض هو بس بيحتاج فهم كويس و تطبيق كويس .
طيب هنبتدي الموضوع من الأول خالص كالعادة ..احنا عندنا في التسويق 4 عناصر أساسية اللي هي المزيج التسويقي -Marketing Mix:
Product -Price -Promotion -Place
جزء المنتج هو اللي بنختص بيه دلوقتي لأن البراند جزء أساسي من المنتج .
الأول نتفق ان المنتج المقصود بيه حاجات كتير مش بس سلعة ممكن يكون:
سلعة – خدمة -شخص -فكرة -مكان – حدث -بلد -عقار – تجربة -معلومات
احنا هنا هنتكلم عن المنتج بشكل عام أيا كان هتقدر تطبق عليه كل اللي هنقوله بس خلي في دماغك دلوقتي السلعة لأنها أوسع و أشمل .
طيب المنتج ده Product ليه 3 مستويات مهمة :
3
Levels of product :
————————-
1-Core Benefit
Actual benefit that u gain from the product
يعني الخاصية الاساسية للمنتج و اللي بتشبع حاجة اساسية للمستهلك ..زي مثلا بشتري موبايل عشان اتكلم منه و اتواصل فقط
2-Actual Product
includes other benefits in product itself .. Design,features,Quality Brand name and other aspects that concern certain customers
هنا العميل بيهتم بالمنتج نفسه من تصميم و شكل و خصائص و تغليف و الأهم قيمة البراند و الصورة الذهنية عنه .
3–Augmented Product
includes some benefits connected to the product …..warranty ,After sale service ,delivery …etc
هنا بقى العميل مش بيبص للمنتج نفسه و خواصه ..لأ بيبص للخدمات المصاحبة ليه على مدار الاستخدام من ضمان و خدمة عملاء و غيره .
يبقى احنا هنا لما نتكلم عن ال Brand يبقى بنتكلم عن حاجة أساسية جدا من تكوين المنتج و غالبا في العصر الحالي هي اللي بتكون الحافز الأساسي للشراء .
يعني ايه Brand ؟
ترجمته الحرفية علامة تجارية أو وسم …
التعريف :
كل اسم أو مصطلح أو علامة أو إشارة أو رمز أو مجموع ما سبق وضع بنية مقصودة ليشكل هوية لبضائع أو خدمات لبائع واحد أو لمجموعة بائعين للتفريق بينهم وبين البائعين الآخرين.
A brand is: any name, design, style, words or symbols used singularly or in a combination that distinguishes one product from another in the eyes of the customer.
ده المعنى الحرفي أو النعريف بس الحقيقة ان المقصود من البراند أكبر من كدة بكثير ..
ممكن أختصرالمقصود من ال
Brand
بكلمة واحدة
Brand = Perception
البراند مقصود منه انه يعبر عن قيمة و جودة أو ميزة أو مجموعة من المزايا لمنتج معين و الأهم ان هذه المزايا تظهر تلقائيا في ذهن العميل بمجرد ذكر اسم البراند أو رؤية أي من عناصره .
يعني ال
Brand
الناجح تلقائيا بيعكس في ذهن العميل صورة ذهنية ل
Core benefits and Competitive Advantages of the product .
Core Brand Values
Brand Essence
Brand Personality
يعني ايه الكلام ده يعني أنا باشتغل على البراند بتاعي – وهنشوف ازاي دلوقتي – لحد ما كل اللي فات ده يظهر في ذهن العميل بمجرد ذكر البراند أو عنصر من عناصره …يعني لما أقولك فولفو تقولي أمان و شركة محترمة و براند قوي و اهتمام بالمجتمع و غيره
مرسيدس يعني الأناقة و التكلف و الثقة و تجربة قيادة ممتازة ..الخ
المنتج هو الجسم لكن البراند هو الروح .
هو الوعد أو ال
Promise
هو اللي بيخليك تشتري
perfume
معين بعشر أضعاف أي عطر تاني
أو ملابس معينة أكثر عشرين ضعف من نفس الشكل و الخامات .
طيب ازاي أوصل لكدة ..عن طريق ال
Branding
يعني ايه Branding ؟
Branding is a set of marketing and communication methods that help to distinguish a company from competitors and create a lasting impression in the minds of customers.
يعني ببساطة هي الطرق و الاستراتيجيات اللي هستخدمها عشان يبقى عندي هوية واضحة للبراند بتاعي .
Brand Identity
عشان في النهاية تشجع العملاء لشراء المنتج بتاعك و يكون عندهم ولاء للبراند .
Brand Loyalty
و تكبر عدد العملاء دول لأقصى درجة ممكنة و ربطهم بالبراند عشان ترفع القيمة السوقية للبراند
Brand Equity
For example, Apple has a market cap or company value of $567.32 B, and a brand value of $233.7 B, so 41% of the total value of Apple is wrapped up in its brands.
هأحاول أقلل من الكلام الأكاديمي شوية في البداية عشان نفهم الفكرة الأساسية الأول ..
أول حاجة عشان تبني براند قوي لمنتجك …انك تحدد أهم ميزة حقيقية في المنتج ده اللي هتبني عليها كل شئ بعد كدة في التسويق بتاعك من استراتيجيات و صورة ذهنية و غيره .
Brand Positioning by unique competitive advantage (Rational Benefits)
و لازم تبقى حاجة مهمة و انت سبَاق فيها و مميز
Add value – Superior – unique
يعني ما ينفعش فولفو تركز على الأمان من غير ما تكون عربية قوية فعلا و أكثر أمانا من غيرها و ما ينفعش ماركة عربيات جديدة لما تفكر تعمل براندينج تعمله على أساس الأمان لأن خلاص فولفو كانت سبَاقة
و ممكن تكون الميزة دي عقلانية زي الأمان لكن الاتجاه دلوقتي أكثر لربط المنتج بشعور عاطفي أكثر زي كوكاكولا و الفرحة مثلا .
Emotional Benefits & Believes
بعد تحديد الميزة الأساسية اللي هبني عليها البراند بتاعي ..بأحاول أحدد بعض ال
values
الأخرى أو المزايا الأخرى و أربطها بالمنتج بتاعي – يعني من الاخر بربط منتجي بمجموعة من المزايا و العواطف و القيم تيحي في ذهن العميل أول لما يشوف البراند أو أحد عناصره .
كوكاكولا ..يعني فرح و سعادة و انتعاش و اهتمام بالمجتمع و حاليا في مصر اهتمام بالوطنية.
و كمان بحدد شخصية للمنتج بتاعي
Brand Personality
تكون متسقة مع ال
Brand Identity
(,و هنتكلم عنها بالتفصيل في الجزء الثاني من المقال ان شاء الله )
بعد كدة بأظبَط عناصر البراند بتاعي
Brand Elements
عشان تعكس الكلام ده كله , و خلي بالكوا كل عنصر لازم الاهتمام بيه عشان يساعد في الصورة الذهنية النهائية .
Brand elements :
Name: الاسم
Logo: الرمز the visual trademark that identifies a brand
Slogan :جملة تستخدم كشعار
Shapes: الأشكال Coca cola Bottle – Volkswagen beetles car
Colors: كل لون ليه دلالة و تأثير معين ولازم استخدام ألوان متسقة مع الهوية العامة
Sounds(Jingle) : نغمات Coca Cola Theme
scents: ستار بكس بتستخدم رائحة القهوة النفاذة في محلاتها كعنصر فعال من البراند
Tastes: زي كنتاكي و الخلطة السرية بتاعتها
Movements: لامبورجيني مسجلة حركة فتح الأبواب لفوق باسمها
في النهاية الخطوة الأخيرة انك توَصل كل الكلام ده للناس و تعمل
Brand Awareness & Brand Communication
من خلال أساليب الترويج المعتادة بس بشكل متجانس و متسق مع ال
Brand Identity
عن طريق
Advertising-direct marketing(online) -Personal selling-Public relations-Sales Promotion
و طبعا دلوقتي التسويق الالكتروني سهًل الموضوع ده جدا بس تأكد ان أي دعاية بدون قيمة حقيقية بتقتل البراند
.
Marketing Course-Dubai
ناخد فودافون كمثال كدة لتطبيق اللي فات
التركيز الأساسي لفودافون كشركة بريطانية عالمية انها تبين قوتها كشركة و كشبكة في تحقيق التواصل بين العملاء حول العالم و تحاول تساعدهم-من خلال منتجاتها و خدماتها و أنشطتها- في تحسين نوع الحياة للانسان و الحفاظ على هذا المستوى فيما يعرف بالاستدامة .
ودي ال Vision بتاعتهم
Unleash the power of Vodafone to contribute to sustainable living for all
يعني مزايا فودافون و قيمها تعتمد على القوة و الثقة و النجاح و التطوير و يُعتمد عليها .
طيب نشوف بيحاولوا يوصلوا ده ازاي
الشعار : القوة بين ايديك –
power to you
اللون الرئيسي: اللون الأحمر بيرمز للقوة و الطاقة و النجاح و الالهام
اللوجو :الدائرة تعبر عن الاتحاد و التكامل .
المنتجات و الخدمات :و المفروض كمان ان كل ده يكون مصحوب بشبكة قوية جدا و خدمات تعبر عن القوة و النجاح و ده كان موجود فعلا (للأسف قل في مصر ) لكن تظل أقوى شبكة برضه .
اهتمام بالمجتمع و المسئولية المجتمعة ..
و أخيرا شكل الاعلانات و الدعاية بشكل عام متناسقة مع الفكرة
و ال
Brand Personality
تتفق مع اللي فات برضه و هانشرحها أكثر في الجزء الثاني ان شاء الله
.
● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
و في النهاية عشان تبني براند قوي و ناجح لازم كل الاستراتيجيات و العناصر السابقة دي تكون ثابتة و فيها
Consistency
و ما تتغيرش باختلاف الأشخاص المسئولة مثلا و أي تعديل يكون بحساب و نفس الخطوات دي ممكن تطبقها على نفسك في أل
Personal Branding
أو على فكرة عايز توصلها من خلال مواقع التواصل الاجتماعي مثلا
اسف للاطالة و انتظروا الجزء الثاني هيكون فيه تكملة للموضوعات و تطبيقات و أمثلة أكثر
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق
اهلا بك وتشرفنا بزيارتك وتعليقك الكريم
سنقوم بالرد على سؤالك فى خلال وقت قصير ان شاء الله
ويمكنك التواصل معنا على رقم الواتس
00966558187343
او زيارة صفحتنا على الفيس بوك https://www.facebook.com/LouaiHassan.HR
وترك تعليقك فى الخاص وسنقوم بمساعدتك فورا
مع اجمل التحيات والامنيات بحياة سعيدة مباركة